برای مدیریت کیفیت عملکردی در بخش CSSD، به چه چیزی نیاز است؟، استریلیزاسیون

برای مدیریت کیفیت عملکردی در بخش CSSD، به چه چیزی نیاز است؟

در مقاله قبل به مدیریت کیفیت در بیمارستانها پرداخته شد در این مقاله قصد داریم به مواردی که برای مدیریت کیفیت عکلکردی بخش CSSD بپردازیم. با ما همراه باشید

  • ساختار

بخش استریل‌سازی مرکزی، برای عملکرد مناسب، به مدیر، معاونین و کارمندان نیاز دارد.

به ‌طور کلی، ساختار به شکل چارت سازمانی نشان داده می‌شود.

برای مدیریت کیفیت عملکردی در بخش CSSD، به چه چیزی نیاز است؟، استریلیزاسیون

  • آموزش

اما ساختار، در صورت عدم آموزش مناسب کارکنان، سود چندانی نخواهد داشت. این امر، حتی برای جمعیت پرندگان نیز شناخته شده است و در شکل زیر نشان داده شده است:

 

برای مدیریت کیفیت عملکردی در بخش CSSD، به چه چیزی نیاز است؟، استریلیزاسیون

در بسیاری از کشورها، دوره‌های آموزشی ویژه‌ای برای پردازش مجدد دستگاه‌های پزشکی برگزار می‌شود. در کشورهای دیگر، همچنان نیاز به راه‌اندازی این دوره‌ها وجود دارد. اما نباید از دوره‌های آموزشی داخلی، آموزش WD، استریلایزر و… توسط سازنده یا توزیع‌کننده نیز غافل شد.

محتوای دوره‌های آموزشی باید مستند باشد. مؤسسات کارآمد، دوره‌های آموزشی خود را با جزئیات کامل ارائه می‌کنند تا تمامی کارکنان در بازۀ زمانی مشخصی، تحت آموزش قرار بگیرند. به همین ترتیب، برنامۀ آموزشی کاملاً مشخصی برای کارکنان جدید وجود دارد.

 

  • وظایف و مسئولیت‌ها

هر یک از کارکنان باید از وظایف و مسئولیت‌های خود آگاه باشند. در حالت ایده‌آل، این موارد باید به صورت مکتوب بیان شوند. به عنوان مثال: نام شخص مجاز به ترخیص دسته‌ها، باید در واحد پردازش مجدد تجهیزات پزشکی کارآمد، به صورت کتبی مشخص ‌شود و ناظر نسبت به توانایی فرد برای انجام این کار مطمئن باشد.

به عنوان مثال: نباید وضعیتی پیش بیاید که فرد مشغول به کار در شیفت شب، برنامه‌ای را بدون آموزش مناسب اجرا کند.

برای مدیریت کیفیت عملکردی در بخش CSSD، به چه چیزی نیاز است؟، استریلیزاسیون

  • رویه‌های عملیاتی

روش‌های عملیاتی از قرن‌ها پیش به مثابۀ دستور پخت آشپزی برای ما شناخته شده بوده‌اند. در واقع، رویه‌های عملیاتی (که اغلب به عنوان رویه‌های عملیاتی استاندارد یا SOP شناخته می‌شوند)، چیزی بیش از دستور پخت آشپزی نیستند. رویه‌های عملیاتی به وضوح مشخص می‌کنند که مثلاً: «محلول ضدعفونی‌کننده باید به چه نحوی تهیه شود؟» یا «به دنبال صدمات ناشی از سر سوزن به چه اقداماتی نیاز است؟»

برای مدیریت کیفیت عملکردی در بخش CSSD، به چه چیزی نیاز است؟، استریلیزاسیون

رویه‌های عملیاتی، به ‌عنوان ابزاری برای حصول اطمینان از این موضوع در نظر گرفته می‌شود که؛ تمامی کارمندان فعالیت‌های مشابهی را دقیقاً به روشی مشابه انجام خواهند داد. زیرا تنها از این طریق می‌توان از کیفیت مناسب مطمئن بود.

مستندسازی

برای مدیریت کیفیت عملکردی در بخش CSSD، به چه چیزی نیاز است؟، استریلیزاسیون

 

بنابراین، برای اثبات انجام صحیح وظایف خود، باید یکسری موارد را مستند کنیم و به شکل مکتوب درآوریم. به عنوان مثال: ترخیص دسته‌ای مستند (ثبت شده).

  • برنامۀ تعمیر و نگهداری و بررسی‌ها:

مؤسسات کارآمد، دارای برنامه‌های تعمیر و نگهداری نیز خواهند بود؛ آنها باید ماشین‌آلات خود را در فواصل منظم، تحت تعمیرات اساسی قرار دهند و این موارد را مستند کنند.

  • اشتباهات (خطاها):

هرگونه اشتباه رخ داده در مؤسسات کارآمد ثبت می‌شود. این امر، برای یافتن فرد مسئول اشتباه انجام نمی‌شود، بلکه برای تفکر در مورد نحوۀ اجتناب از اشتباهات مشابه در آینده صورت می‌پذیرد.

 

برای مدیریت کیفیت عملکردی در بخش CSSD، به چه چیزی نیاز است؟، استریلیزاسیون

 

 

نمونۀ بیمارستان رویۀ عملیاتی استاندارد شمارۀ سند AA-XY
   
عنوان: تهیۀ محلول ضدعفونی سطح بازبینی:  
معتبر از:  

 

 رویۀ عملیاتی استاندارد نمونه

لیست توزیع:

 

توجه!

واحدهای ذکر شده در این لیست توزیع، باید محتوای این سند در حوزه‌های تحت مسئولیت آنها را نمایش دهند. در صورت جایگزین شدن این سند به جای اسناد موجود، سندهای دیگر باید از بین برود یا به وضوح به عنوان نامعتبر علامت‌گذاری شود. این کار باید برای هر نسخه از سند توزیع شده نیز انجام شود (مثال: یادداشت کنید که؛ «چه کسی نسخه‌ها را دریافت کرده است؟»).

 

پروتکل اصلاحی

بازنگری تاریخ بازنگری دلیل اصلاح
     

 

  نام تاریخ امضاء
تألیف      
بازرسی      
ترخیص      

 

 

1: هدف

این رویۀ عملیاتی استاندارد، تهیۀ مواد ضدعفونی‌کنندۀ سطوح برای منطقۀ XY را توصیف می‌کند.

 

2: حوزه / محل کار

منطقۀ محل تهیه و استفاده از محلول را مشخص کنید.

 

3: اصطلاحات

ml = میلی‌لیتر

l = لیتر

 

4: صلاحیت‌ها

مشخص کنید که: «چه کسی مسئول این کار است؟»

 

5: رویه

به عنوان روشی استاندارد، باید محلول 5/0٪ تهیه شود.

سایر غلظت‌ها برای مناطق کاربردی خاص، توسط پرستار واجد شرایط مسئول مشخص شده‌اند.

 

1-5: مواد

  • لگن پاکسازی سبز، از چرخ دستی پاکسازی
  • ضدعفونی‌کننده (ظرف 5 لیتری با پمپ دوز)
  • لیوان دوز کوچک با درجه‌بندی (علامت‌گذاری) دقیق

 

2-5: روش

  • محلول تازه باید هر روز صبح تهیه شود.
  • جدول دوز در داخل کابینت، بالای شیر آب اتاق «دفع کثیف»، نصب شده است.
  • 8 لیتر آب (خنک) را داخل لگن بریزید (علامت‌گذاری روی لبۀ داخلی لگن).
  • سپس دوز مناسب مادۀ ضدعفونی‌کننده را، با پمپ دوز، در لیوان اندازه‌گیری کوچک بریزید.
  • بررسی کنید که دقیقاً 40 میلی‌لیتر باشد.
  • حال این 40 میلی‌لیتر را به آب اضافه کنید.

 

3-5: کاربرد

محلول را تنها می‌توان برای یک روز استفاده کرد.

هرگز نباید پارچۀ از قبل استفاده شده را وارد محلول کرد.

سطوح با پارچۀ مرطوب پاک می‌شوند.

 

6: حفاظت از پرسنل

هنگام تهیۀ محلول، باید از دستکش، ماسک دهان و صورت و عینک استفاده شود.

همواره باید هنگام استفاده از محلول، از دستکش استفاده کرد.

هر یک از کارکنان، باید در مورد خطرات ناشی از مواد کار توجیه شوند.

هر یک از کارکنان، باید بر اساس برگۀ اطلاعات ایمنی با اقدامات کمک‌های اولیه آشنا باشند.

 

7: عیب‌یابی

تاریخ انقضا را بررسی کنید.

پس از حوادث یا حوادث نزدیک، اقدامات ذکر شده در دستورالعمل‌های خدمات معتبر مؤسسۀ مربوطه را انجام دهید.

 

8: سایر اسناد

خط‌مشی بهداشتی (کنترل عفونت)

دستورالعمل‌های خدمات

برگۀ اطلاعات ایمن