آموزش پرسنل واحد پردازش مجدد کاربردی برای تجهیزات پزشکی (RUMED)، پردازش مجدد، استریلیزاسیون

آموزش پرسنل واحد پردازش مجدد کاربردی برای تجهیزات پزشکی (RUMED)

آموزش پرسنل

مقدمه

پس از تسلط بر اصول زیربنایی استخدام کارکنان جدید می‌توان آن‌ها را به حوزۀ آموزش پرسنل تعمیم داد.

مدیریت کیفیت، شامل: اقداماتی برای آموزش، آموزش پیشرفته، توسعۀ حرفه‌ای مستمر و آموزش تخصصی و همچنین سازماندهی جلسات آموزشی برای کارکنان، در فواصل زمانی منظم نیز هست.

دستورالعمل شمارۀ 4 wfhss با عنوان «پردازش مجدد دستگاه‌های پزشکی، در/ برای مؤسسات مراقبت‌های بهداشتی» تصریح می‌کند که تمامی افراد مشغول به پردازش مجدد دستگاه‌های پزشکی باید تحت آموزش مناسب قرار گرفته باشند. کارمندان باید دوره‌های آموزشی تخصصی منطبق بر ردۀ RUMED (I-III) مربوط به خود را گذرانده باشند.

 

«آموزش» به چه معناست؟

«تحصیل، دانش و مهارت‌های نظری و عملی مورد نیاز برای انجام یک شغل را در اختیار شما قرار می‌دهد.»

 

«آموزش پیشرفته» به چه معناست؟

«کارمندان RUMED باید در آموزش‌های پیشرفتۀ داخلی یا خارجی شرکت کنند تا از آخرین پیشرفت‌ها و دانش مربوط به حوزۀ پردازش مجدد تجهیزات پزشکی مطلع شوند یا دانش و مهارت‌های خود را تقویت کنند.»

 

«توسعۀ حرفه‌ای مستمر» (CPD) به چه معناست؟

«کارمندان RUMED باید توسعۀ حرفه‌ای مستمر مناسب را برای تقویت و یا گسترش دانش و مهارت‌های خود پشت سر بگذارند.»

 

«آموزش تخصصی» به چه معناست؟

«کارمندان RUMED در صورت کار در حوزۀ فعالیت گسترده‌تر، باید تحت آموزش تخصصی قرار گیرند. آموزش تخصصی با هدف انتقال دانش و مهارت‌های نظری و عملی مورد نیاز برای انجام وظایف تخصصی، آموزشی یا مدیریتی ارائه می‌شود.»

 

«آموزش» به چه معناست؟

«حفظ و ارتقای استانداردهای کیفیت، مستلزم آموزش در فواصل زمانی منظم است. اعلام تغییرات داخلی، تکنیک‌های نوآورانۀ کاری، تغییرات سازمانی و غیره تنها بخشی از موضوعات ضروری مورد بحث در برنامۀ آموزشی هستند.»

تدوین برنامۀ آموزشی و اجرای به موقع آن تضمین می‌کند که کارکنان به درستی برای حوزۀ کاری خود آموزش دیده‌اند. ارائۀ آموزش منظم نه تنها معیاری برای اعتبار RUMED است، بلکه آگاهی پرسنل از اهمیت کار خود را تقویت می‌کند و در نتیجه، باعث افزایش انگیزۀ آنها می‌شود.

 

اهداف و مقاصد آموزش = الزامات آموزشی

  • تجدید و گسترش دانش و مهارت‌ها
  • یادگیری کارهای اضافی
  • تسلط بر تکنیک‌های کاری جدید
  • انجام کارهای سخت‌تر
  • تسلط بر وظایف متعدد
  • بر عهده گرفتن مسئولیت بیشتر در محل کار
  • از بین بردن عدم قطعیت‌ها و باورهای غلط
  • بهبود محیط کار
  • افزایش بهره‌وری در محل کار

 

اجرای برنامۀ آموزشی

الف) چگونه؟

ب)چه کسی؟

ت)کجا؟

ث)چه زمانی؟

ج)چه کاری؟

الف) آموزش می‌تواند به صورت سخنرانی (نظری)، تکالیف گروهی یا تمرینات عملی انجام شود.

ب) لازم است که راهنما (به ‌طور کلی یا برای هر جلسۀ آموزشی) تعیین شود. انتخاب راهنما به موضوعات مربوطۀ تحت پوشش بستگی دارد و مستند است.

ت) می‌توان جلسات آموزشی را در RUMED، کلاس درس و غیره برگزار کرد.

ث) هر مؤسسه باید فواصل آموزشی و بازۀ زمانی را مشخص کند. اما بر اساس تجربه باید حداقل سه بار در سال برگزار شود.

ج) موضوعات تحت پوشش در جلسات آموزشی می‌تواند شامل موارد زیر باشد: توضیح مختصر در مورد مستندات ایمنی و بهداشت، حفاظت شغلی (حوادث یا حوادث تقریبی)، پردازش مجدد ابزارها یا تجهیزات جدید، افزایش نرخ خطا و تجزیه و تحلیل آن، تکرار رویه‌‌های عملیاتی استاندارد، بازرسی سایر مؤسسات و غیره. مسائل پیشنهادی کارکنان نیز باید در نظر گرفته شود. این موضوعات، توسط راهنما در برنامۀ آموزشی ثبت می‌شود.

 

مستندسازی / ارزیابی آموزشی

راهنما طبق دستورات تضمین کیفیت، مؤظف است که برنامۀ تمرینی را تهیه کند و از این موضوع اطمینان حاصل نماید که صورتجلسه برای هر جلسۀ آموزشی تهیه شده است.

برنامۀ آموزشی باید شامل موارد زیر باشد:

  • نام مؤسسه
  • موضوعات
  • تاریخ و احتمالاً ساعت و مکان
  • نام شرکت‌کنندگان برنامه‌ریزی شده
  • نام راهنما.

پروتکل آموزشی باید شامل: نام مؤسسه، تاریخ، مکان، زمان، موضوع، صورتجلسات و پیوست حاوی لیست شرکت‌کنندگان و همچنین هرگونه مستندات آموزشی باشد.

این ارزیابی بینشی را در مورد جلسۀ آموزشی؛ یعنی موضوعات تحت پوشش و دانش ارائه شده به کارکنان ارائه می‌دهد. کارکنان برخی از «RUMED»ها، آزمونی را برای سنجش سطح دانش خود پشت سر می‌گذارند. ارزیابی، همچنین به مشخص شدن این نکته کمک می‌کند که: «آیا هدف کیفیت برآورده شده است یا خیر؟» (به‌ عنوان مثال: «آیا جلسات آموزشی برنامه‌ریزی شده واقعاً برگزار شده‌ است یا خیر؟»).