سازمان بهداشت جهانی در سال 1984، برنامۀ «Health 2000» را منتشر کرد و توصیه نمود: «تا سال 1990 باید در بخش مراقبتهای بهداشتی هر کشور عضو، نوعی سیستم تضمین کیفیت مؤثر برای مراقبت از بیمار وجود داشته باشد.»
اکثر کشورها این الزام را در قوانین ملی خود گنجاندهاند.
با این حال، قوانین تعیین شده توسط مقامات، صرفاً به تنهایی تضمینی برای مؤفقیت نیستند، زیرا عوامل کلیدی دیگری مانند: پذیرش و انگیزه نیز مطرح است.
چرا از تضمین کیفیت صحبت میکنیم؟ آیا خطر افت کیفیت وجود دارد؟ در صورتی که فرد، در جریان بحثها و گزارشهای مربوط به اشتباهات درمانی، کمبود کارکنان، شیفت کاری، فشار هزینهها و غیره باشد، دلایل زیادی مبنی بر این باور خواهد داشت. پرس و جو در مورد کیفیت مراقبتهای پزشکی کاملاً منطقی است. با این وجود، بهتر است که اقدامات تضمین کیفیت، فراتر از حفظ وضعیت موجود (وضعیت واقعی) باشد و باعث بهبود کیفیت و همچنین افزایش کارایی شده و در نتیجه، هزینهها را کاهش دهد.
از این نظر شاید، اصطلاح مدیریت کیفیت، بیشتر برای توصیف چیزی که در اینجا دخیل است؛ یعنی بهینهسازی مراقبتهای پزشکی از طریق بهبود زمینههای ساختاری، سازمانی، پزشکی، پرستاری و فنی مناسب باشد.
اصطلاح کیفیت، اغلب مورد استفاده قرار میگیرد. به عنوان مثال: ما به افراد دیگر اطلاع میدهیم که از کجا میتوانند سوسیس خوبی بخرند، خدمات مخاطب خوبی دریافت کنند و غیره.
ما کیفیت استاندارد بالای ثابت را تحسین میکنیم؛ «سوسیسهای آقای ایکس، همیشه از استاندارد بالایی برخوردار است.» ما از کیفیت ضعیف انتقاد میکنیم؛ «استاندارد خدمات مخاطبان، دیگر مانند گذشته نیست.»
در صورت ادامۀ بحث در این مورد متوجه میشویم که مردم دارای معیارهای بسیار متفاوتی برای کیفیت هستند. ممکن است یک نفر، سوسیسهای تازۀ کشاورز انتخابی خود را دارای «کیفیت» عالی بداند، در حالی که شخصی دیگر، سوسیسهای تولید شده بر طبق استانداردهای قانونی مربوطه را عالی میداند.
البته؛ اصطلاح کیفیت، تنها کیفیت محصول را در بر نمیگیرد، بلکه بسیاری از معیارهای دیگر، از جمله: قیمت، خدمات مخاطبان و غیره را نیز شامل میشود.
بنابراین، باید اصطلاح کیفیت را تعریف کرد:
کیفیت چیست؟
«کیفیت یک محصول یا خدمت، توسط مجموع ویژگیها و مشخصاتی از آن محصول یا خدمات تعیین میشود که بر توانایی آن محصول در برآورده ساختن نیازهای اعلام شده و ضمنی تأثیر میگذارند». (ISO 8402)
به عبارت دیگر:
- کیفیت به معنای گران و پررنگ و لعاب بودن نیست، بلکه آن چیزی است که مخاطب میخواهد و به آن نیاز دارد.
- عقیدۀ من مبنی بر نیاز مخاطب تعیینکننده نیست، بلکه درک و دانش من مبنی بر نیاز مخاطب حائز اهمیت است.
- کیفیت به معنای فقدان عیب (اشتباه، خطا) است. این امر، بدان معنا است که: حذف محصولات معیوب در پایان فرآیند اهمیتی ندارد، بلکه اصل راهنما این است که تا حد ممکن از بروز خطاها جلوگیری شود.
تعریفی تا حدی سرگرمکنندهتر:
کیفیت زمانی است که: به جای محصول، مخاطب برگردد!
کیفیت، در بیمارستان به چه معناست؟
در گذشتههای نه چندان دور، اتاقهای ده تختخوابی، نوعی مشکل کیفی به حساب نمیآمدند، اما امروزهروز الزامات دیگری وجود دارد. اگرچه، هیچ معیار کیفی مشخصی وجود ندارد، اما این روزها، در مورد «بهترین» زایشگاهها، مناسبترین مکان برای انجام جراحی لگن یا قابل اعتمادترین متخصص اطفال صحبت میشود.
تضمین کیفیت خدمات پزشکی، وظیفهای میانرشتهای است که تمامی کارکنان مراقبتهای بهداشتی در آن دخیل هستند؛ این امر یکی از حقوق بیمار است.
بنابراین، میتوان کیفیت بیمارستانی را به صورت زیر تعریف کرد:
«کیفیت به معنای بهترین تشخیص، درمان و مراقبت ممکن از بیمار است. هدف، باید مراقبت کارآمد، کافی و دارای صرفۀ اقتصادی از بیمار باشد.»
تضمین کیفیت چیست؟
سوسیسهای تولید شده، طبق استاندارد ISO 9000 یا توسط کشاورز بدون تغییر باقی میمانند. ما در صورت طعم خوب سوسیسها و مناسب بودن قیمت، نسبت به عملکرد مربوطه راضی خواهیم بود.
کیفیت ثابت است
روشهای مختلفی برای اطمینان از حفظ استاندارد (سطح) محقق شده بهکار میرود؛ این امر، مستلزم کنترل و مستندسازی پیوسته و مستمر است.
تضمین کیفیت، فرآیندی ایستاست.
تضمین کیفیت بیمارستانی چیست؟
- اتاقهای10 تختخوابی همچنان10 تختخوابی بمانند.
- نمیتوان بیماری X را با مؤفقیت درمان کرد.
- آموزش، بدون تغییر باقی میماند.
کیفیت بدون تغییر باقی میماند، ما وضعیت فعلی را تضمین میکنیم.
مدیریت کیفیت چیست؟
در صورت وجود یک سوسیس «خوب»، تضمین کیفیت میتواند برای چندین سال کافی باشد؛ اما در اینجا نیز ممکن است به تغییراتی نیاز باشد. ممکن است تغییری در ذائقۀ مصرفکنندگان ایجاد شود (به عنوان مثال: امروزه کودکان، عموماً فستفود را به جایگزینهای معمولتر ترجیح میدهند) یا قوانین تغییر یابند و یا غیره.
مدیریت کیفیت، عبارت است از؛ تلاش مستمر، برنامهریزی شده و هدفمند برای بهبود خدمت یا محصول.
مدیریت کیفیت در بیمارستان به چه معناست؟
در صورت وجود مشکلات در بخش تحویل یا نگهداری، بهترین مراقبتهای پزشکی نیز چندان مؤثر نخواهد بود و در صورت عدم استفاده از محصولات مناسب، بهترین روش پاکسازی نیز تأثیر چندانی نخواهد داشت.
مدیریت کیفیت در بیمارستان، مستلزم بهینهسازی مراقبتهای پزشکی، از طریق بهبود حوزههای ساختاری، سازمانی، پزشکی، پرستاری و فنی است. مهم است که بهبودها بر پایۀ خطمشی معقولی صورت بگیرند تا نهایت تأثیرگذاری را داشته باشند.
مدیریت کیفیت، مستلزم تعهد تمامی گروههای شغلی است.
مدیریت کیفیت، هرگز به کاستیهای یک کارمند واحد اشاره نمیکند.
اصطلاحات مربوط به موضوع مدیریت کیفیت
خطمشی کیفیت
خطمشیهای کیفیت، به معنای اهداف و تلاشهای یک سازمان در رابطه با کیفیت است. در بیشتر موارد، خطمشیهای کیفیت به صورت کلی بیان میشوند: به عنوان مثال:
«مردم به مردم کمک میکنند»
این اصل راهنما، اقدامات کارکنان بیمارستان ما را تعیین میکند. چنین امری تضمین میکند که هر ساله حدود …. بیمار بستری و …. بیمار سرپایی تحت درمان، بهترین و عالیترین مراقبتهای پزشکی و پرستاری را دریافت میکنند. در چنین شرایطی، بیشترین اؤلویت به سلامت، امنیت و رضایت بیماران داده میشود.
همچنین از آنها خواسته میشود تا از این موضوع اطمینان پیدا کنند که: اقدامات آنها به شکلی صورت میگیرد که از نظر اقتصادی؛ به صرفه، سازگار با محیط زیست و کارآمد باشد.
چگونه میتوان خطمشیهای کیفی بخش مرکزی استریلسازی را تعریف کرد؟
تضمین کیفیت
تضمین کیفیت، اطمینان میدهد که کیفیت بدون تغییر باقی میماند.
چه اقدامات تضمین کیفیتی برای پردازش مجدد تجهیزات پزشکی انجام میشود؟
مدیریت کیفیت
مدیریت کیفیت، به معنای تلاش مستمر، هدفمند و برنامهریزی شده برای بهبود خدمات یا محصول است.
چه اقدامات مدیریت کیفیتی را میتوان در بخش مرکزی استریلسازی انجام داد
ممیزی
ممیزی، به معنای بررسی کیفیت برای تعیین میزان مطابقت محصولات یا فعالیتها با الزامات کیفیت از پیش تعیین شده است.
چه چیزی باید در بخش مرکزی استریل مورد بررسی قرار گیرد؟
شوخی: تفاوت بین تضمینکنندۀ کیفیت و تروریست چیست؟
تروریستها هم هوادارانی دارند اما بازرسین کنترل کیفیت نه!